MTF Symposium

MTF Symposium gjennomføres 27. - 28. september på Radisson Hotel & Conference Center Oslo Airport.

MTF symposium blir streamet. Her er linken: http://www.direktesending.com/symposiet2023

Vi legger opp til at symposiet gjennomføres fra lunsj til lunsj med følgende tema:

Tema 1: Tolkning av MDR i forhold til vedlikehold.

Det oppleves at enkelte leverandører tolker det nye MDR regelverket dithen der de nekter å selge deler eller gi tilgang på servicemanualer uten at man har gjennomført sertifisering eller godkjenning/servicekurs fra leverandøren. MTF ønsker en diskusjon rundt dette tema der dette belyses fra flere hold.

Tema 2: Når brytes CE merkingen?

3D-printing og bruk av uoriginale deler er økende. I tillegg kan det anskaffes originale deler fra underleverandører direkte. Hva ligger til grunn for at CE merkingen brytes?  Hva med ansvaret ved slike «modifiseringer»?

Tema 3: Tilsyn og godkjenningsordningen

Fram til ganske nylig har DSB (direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) vært de vi søker vår MTA godkjenning hos og som har ført tilsyn på norske sykehus. Veien videre er uklar og vi ønsker å være med å bestemme hvordan vårt fagmiljø skal ivaretas hos myndighetene. Flere sykehus har begynt å få tilsyn av deres lokale e-verk som har lav eller ingen kompetanse på medisinsk teknisk utstyr.

MTF inviterer med dette til symposiet der vi ønsker å fremstå som en seriøs aktør innen vårt fagfelt til pasientenes beste.

Styret og programkomite symposiet.

Forrige

MTF Landsmøte 2024